مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

آدمی به کلمه زنده است ...
مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

اینجا برای من

همچون فانوس کوچک نقره ای

خانه مادربزرگ است !

فانوسی که شاید کم نور باشد !

اما روشن می کند !

تا شاید که بتوانم پیش پایم را ببینم ...

-----------------------------------

استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

اگر مطلبی را دوست داشتید حتما نظر بدهید.

ممنون می شوم که وقت می گذارید.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

آدم خواران

جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰ ق.ظ

 

... معرفی کتاب ...

 

برخلاف معرفی های قبلی ام اول می روم سراغ نویسنده کتاب .

نویسنده این کتاب ژان تولی (۱) که بیشتر کتاب خوانها در ایران او را با رمان  مغازه خودکشی  می شناسند و از ایشون همین دو کتاب در ایران ترجمه شده است.

داستان کتاب براساس یک واقعه تاریخی و واقعی است که در سال ۱۸۷۰ در بحبوحه جنگ فرانسه و پروس ( آلمان فعلی ) در دهکده ای فرانسوی به نام اوتفای رخ می دهد و ژان تولی برای نگارش کتاب شخصا بعد از سال ها به محل واقعه رفته و با افراد بسیاری مصاحبه و به جمع آوری مستندات می پردازد.

فضای کتاب تاریک و پر از رنج است و حکایت از رنجی همیشگی دارد.

داستان رئالیسم نفس گیر تولی که براساس یک سوء تفاهم تمام عیار کلید می خورد و به یک اتفاق دهشتناک ختم می شود در یک روز و ظرف چند ساعت اتفاق می افتد و خلاصه داستان در مورد جنون توده ها یا جنون جمعیت تحریک شده و به خشم آمده است.

الیاس کانتی (۲) در کتاب  توده و قدرت (۵) در توصیف این توده خشمگین و به هیجان آمده که تعبیر توده شکارچی را بکار می برد می گوید :

 

این توده مقصدش شکار است و با اراده آهنین و بدون هدف و فکر حرکت می کند ...

 

درحین خواندن کتاب ناخداآگاه به یاد صحنه های فیلم مصائب مسیح افتادم و شاید هدف نویسنده خلق مسیحی دیگر این بار به جای جلجتا (۳) در اُتفای (۴) قرن نوزدهم بوده است و اشاره به همان خاصیت تکرار پذیری تاریخ در شکل و شمایلی دیگر و باز عنصر انسانی مظلوم و برحق دیگری که مسیح وار گرفتار همان جنون توده ها می شود.

                                 

 

نکته دیگر اینکه در حین خواندن هی به خود نهیب می زنیم آیا می شود جمعیتی را که اینچنین اسیر و جنون و توحش شده اند را باور کرد ؟ و لحظه ای بعد به خود می گویی شاید نمونه های دیگری از این جنون و توحش را جایی دیده باشم در سراسر تاریخ بشری !!؟؟

 

کلام آخر اینکه:

 

کتاب بسیار کم حجم و ترجمه روانی دارد و اگر با جنبه های رئالیستی آن مشکلی ندارید خواندنش می تواند مفید باشد چراکه به اشتباه و خطای انسان ها در غالب جمعیت و اکثریت های ن آگاه و انباشته از خشم به خوبی اشاره می کند و خطر این اکثریت های ناآگاه و خشمگین و فجایعی را که بوجود آورند بخوبی به تصویر می کشد.

 

 

(۱) نویسنده و کاریکاتوریست فرانسوی متولد ۱۹۵۳ میلادی که تاکنون ۱۰ کتاب نوشته است.

(۲) نویسنده بلغاری - اینگلیسی ( ۱۹۰۵ - ۱۹۹۴ ) و بیشتر زندگی اش را صرف نوشتن کرد و برنده نوبل ادبی ۱۹۸۱

(۳) جلجتا نقطه ای در بیرون شهر بیت المقدس قدیم که حضرت عیسی (ع) صلیبی چوبی را تا آنجا حمل و سپس در آن نقطه مصلوب گردید.

(۴) دهکده محل وقوع حادثه در فرانسه کنونی

(۵) "توده و قدرت" اثری انقلابی از الیاس کانتی است که نگاهی جدید به روانشناسی و تاریخ بشریت دارد و یکی از عمیق ترین و تکان دهنده ترین تصویرسازی های صورت گرفته از وضعیت بشر را به خوانندگانش ارائه می کند.

 


پ.ن

(۱) این کتاب را چند ماه پیش خواندم ولی از آنجا که بنای کاری ام معرفی کتاب هایی است که می خوانم در واقع سعی کردم به خودم و وبلاگ بدهکار نباشم !!

(۲) موقعی که این کتاب را خریدم از داستانش اطلاعی نداشتم و انتخابم فقط بر اساس پرفروش بودن کتاب بود و تصوری هم که در مورد داستانش در نگاه اول بهش داشتم این بود که در مورد داستان و اتفاقات یک قبیله آدم خوار یا جزیره آدم خواران باشد !!! اما همان چند صفحه اول فهمیدم عجب تصور کودکانه ای بوده است  (((-:

 

 

نظرات  (۵)

۰۷ آبان ۰۰ ، ۱۱:۴۸ محسن رحمانی
سلام
از اسمش معلومه ترسناک باشه.
پاسخ:
سلام آقای رحمانی

بله میشه گفت یک جورایی ترسناک هست و شما را از بیشتر از بشر و رفتارهایی که از نوع بشر و رفتاری که با هم نوع خودش انجام می دهد به یک اندوه و وحشت دچار می کند.

ممنون که خواندید.
سلام
کتاب را نخواندم و با این توصیفاتی که شما داشتید یعید است بخوانمش :)
پاسخ:
سلام
 
ممنون که وقت گذاشتید و خواندید   (-:

کاش دلایلی که برای نخواندن کتاب داشتید اشاره ای هم می کردید شاید برای دیگرانی که این مطلب را می خواندند مفید بود.
۰۷ آبان ۰۰ ، ۱۶:۳۵ سارا سماواتی منفرد
سلام
خیلی برایم جالب هست که این کتاب و کتاب مغازه خودکشی این نویسنده فرانسوی هنوز هم جزوه کتاب های پر مخاطب و پرفروش کتابفروشی ها است .

هیچکس هم متاسفانه از افرادی که کتاب را خوانده اند در اینجا نیست تا کامنت بگذارند و نظرشون را در مورد کتاب و مفاهیمش بنویسند ...

)))-:
سلام مجدد،
دلیل خاصی نداره. بستگی به وقت و حوصله و علاقه من داره که اگر وقت آزاد داشته باشم و کتاب هم مجانی به دستم برسه :) ناخوانده رهایش نمی کنم.

معمولاً این جور کتاب ها را در چاپ های کاغذی و در داخل مترو و اتوبوس می خوانم. برای همین وقتی فیزیک کتاب را نداشته باشم. توفیق خواندنش را هم ندارم.
پاسخ:
سلام

ممنونم   (*+*)

آخه فرمودید که بعید است بخوانم و برایم سوال شد و مطمئنا خواندن کتاب و یا دیدن یک فیلم ارتباط مستقیم با علاقه هر فردی پیدا می کند.
اینکه گفتم بعید است بخونم. جدی نبود. فقط به خاطر توصیفات شما بود که کتاب رو ترسناک جلوه داده بودید. :)
پاسخ:
بیشتر از اینکه ترسناک حالا به اون معنایی که در فیلم ها می بینیم باشد آدم را از اعمال و رفتارهای نوع بشر می ترساند.
راستش به مضامین دیگری هم داشتم فکر می کرم همین واقعه عاشورا حالا غیر از بحث صف آرایی حق و باطل در مورد رفتاری و سبوعیت که با یاران و خانواده امام  حسین علیه السلام توسط اون سپاه چند هزار نفری شد می تواند مصداق خوبی از این نوع رفتار ترسناک مورد اشاره باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">