مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

آدمی به کلمه زنده است ...
مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

اینجا برای من

همچون فانوس کوچک نقره ای

خانه مادربزرگ است !

فانوسی که شاید کم نور باشد !

اما روشن می کند !

تا شاید که بتوانم پیش پایم را ببینم ...

-----------------------------------

استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

اگر مطلبی را دوست داشتید حتما نظر بدهید.

ممنون می شوم که وقت می گذارید.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

سال بلوا

جمعه, ۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۲ ق.ظ

 

... پیشنهاد کتاب صوتی ...

 

رمان ایرانی « سال بلوا  » نوشته عباس معروفی (۱) به شیوه تکنیک سیال (۲) ذهن همراه با نثری قوی است.

کتاب مملو از توصیفات زیبا و دلنشین و همراه با نمادهای بسیار است و من کتاب صوتی اش را گوش کردم که راوی آن خانم عاطفه رضوی (۳) بود.

گرچه حکایت داستان تلخ است اما اجرای خوب و شنیدنی خانم رضوی آنرا برای من خاص و شنیدنی کرد.

 

                  

 

داستان ، داستانِ نوش آفرین (نوشا) است ، نوشایی که نویسنده خواسته است آنرا آیینه نماد رنج زنان این سرزمین تصویر کند و می شود گفت که عشق زندگی اش را پر درد کرده است.

زنانی که از یک سو زیر بار سختی های زمانه و از سوی دیگر گرفتار زورگویی های مردانه و در عین حال در زیر نگاه سنگین آنان کاری نکنند که موجب تحریک آنان شوند.

نویسنده کتاب را همانند تکه هایی پازل مانند نوشته که باید این تکه ها را در کنار هم چید تا در آخر به مفهوم اصلی داستان رسید و این خود دلیل جذابیت داستان و دنبال کردنش هست.

نویسنده سال بلوا را بر پایه های عشق ممنوعه ، قدرت طلبی مردان و زن ستیزی بنا نموده است.

کتاب در هفت شب روایت می شود که بعضی شب ها از دید اول شخص یعنی نوشا و دیگر شبها از دید سوم شخص (نویسنده) است.

حوادث کتاب در اواخر دهه ۲۰ شمسی میگذرد که سالهای اشغال و نابسامانی و قحطی بوده است.

عباس معروفی تلخ نویس است و شاید به زعم بعضی سیاه نمایی کرده باشد ولی عده ای هم معتقدند جسارتش در بیان حقایق ستودنی است.

من به شخصه از شنیدنش پشیمان نیستم و ارزش وقت گذاشتن را حتما داشت گرچه پایانش تلخ بود.

 

لذت متن :

 

گفت: مرا یادت هست؟
دویدم و در راه فکر کردم که من چه یادی دارم، چرا یادم به وسعت همه‌ی تاریخ است؟ و چرا آدم‌ها در یاد من زندگی میکنند و من در یاد هیچکس نیستم؟
 
از یاد برده بودم که دخترم، و در آن لحظه به این فکر نمی کردم که مردها وقتی با آن سبیل سربالا و چشم های براق زل بزنند به آدم، از بالا به پایین و از پایین به بالا، چشم های جستجوگری که انگار به زور می خواهد چادر آدم را پس بزند و سراپای آدم را یکباره ببلعد، آدم از خجالت آب می شود، ذوب می شود، لای دست های یک نفر فشرده می شود و به قدر قطره ای فرو می افتد، چِک.
 
وقتی خدا بخواهد مورچه ای را نابود کند ، دو بال به او می دهد تا پرواز کند آن وقت پرندگان شکارش می کنند !!
 

 

(۱)
عباس معروفی، زاده ی 27 اردیبهشت 1336 شمسی، رمان نویس، نمایشنامه نویس، شاعر، ناشر و روزنامه نگار ایرانی مقیم آلمان است. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در دهه ی 1360 با انتشار رمان «سمفونی مردگان» در ادبیات ایران به شهرت رسید.
 
 
(۲)
جریان سیال ذهن، یکی از تکنیک های مدرن داستان نویسی است.جریان سیال ذهن، شیوه و سبکی در روایت است که به موجب آن، عمق و ژرفای جریان ذهن یک شخصیت که با ادراکات حسی و افکار آگاه و نیمه آگاه، خاطرات، احساسات و تداعی های تصادفی آمیخته شده، به همان صورت بیان می شود. این شیوه ی روایت بر اساس مفاهیمی استوار است که ایجاد تداعی معانی می کند.
 
 
(۳)
عاطفه رضوی بازیگر ایرانی متولد ۱۳۴۷ در تهران .
۰۰/۰۷/۱۶
سارا سماواتی منفرد

تاریخ

زنان

کتاب

نظرات  (۸)

سلام :)
کم پیدا بودید...
ممنونم بابت معرفی کتاب
نمیدونم تلخیش چه میزانه که جذبم بکنه یا زده‌ام؟
فرصت بشه گوش میدمش
پاسخ:
سلام

مرسی ، یک کم گرفتار روزمرگی ها بودم حتما فرصت کنم جای اولی که بیام بیان هست.

تمی عاشقانه دارد بیان بعضی واقعیت ها و دانستن آنها تلخش می کند به اضافه پایانش.
فکر کنم داستان را لو دادم (((-:

ممنون که خواندی .
۱۶ مهر ۰۰ ، ۱۰:۴۷ محسن رحمانی
سلام
ممنون بابت معرفی کتاب.
پاسخ:
سلام

خواهش می کنم .

لطف دارید ((-:
توهمات زنانه صرفا به زنان اختصاص نداره و مردان زیادی رو میشناسم که از زنان هم متوهم ترن و این توهمات عین سم زندگی ها رو مسموم میکنه...

متاسفانه به جهت تخیلی بودن و مظلوم نمایی مورد اقبال هم واقع میشه

باید ازینجور آدم ها و نوشته ها بشدت حذر کرد
پاسخ:
کدام توهمات زنانه ؟؟؟؟!!!!

تخیلی ؟؟ خیلی از این اتفاقات در واقعیت رخ می دهند و گاهی نویسنده به آنها سر و شکلی می دهد و این در اصل موضوع تفاوتی نمی کند.

باید از آنها که توهم بیمارگونه دارند و خودشان را به کوچه دیگری می زنند و حقایق را نمی بینند حذر کرد (((-:

۱۶ مهر ۰۰ ، ۱۱:۰۷ یاس ارغوانی🌱
سلام
من همیشه از جلدش خیلی خوشم میومد:)
خیلی وقته اسمش رو شنیدم ولی داستانش زو‌نمیدونستم ولی توی لیستم بود که اگر به چشمم خورد بخونمش.
حالا که شما دربارش نوشتید دوست دارم صوتیشو گوش بدم:)
پاسخ:
سلام

چه خوب ... جلدش یک زن با کلی مشغولیات را به نظرم نشون میده .

ان شا الله فرصت می کنی و گوش می دی و امیدوارم که خوشت بیاد ((-:

مرسی که خواندی و امیدوارم زود زود برگردی به خانه ات در بیان
سلام
یکی دیگه از دوستان هم توی وبلاگش گفته بود از کتاب و از همون موقع دوست دارم بخونمش امیدوارم زودتر وقت کنم :")
معرفی چه کامل و خوب بود :)
پاسخ:
سلام
ممنون لطف داری شما همیشه
ان شا الله فرصت داشته باشی من چون صوتی بود بیشتر از وقت های مرده و تو راه در مسیر محل کار گوش می دادم
یا زمان هایی که فرصت پیاده روی پیدا می کردم و این صوتی بودن خیلی بهم کمک کرد تا کتاب را تمام کنم

سلام.
ممنون از معرفی کتاب.

البته با عرض پوزش، این کتاب را به لحاظ تکنیک بیان و پردازش و نگارش و جذاب سازی آن می پذیرم و نمره خوبی هم بهش میدهم. اما به لحاظ محتوا و گرایش و روایتگری جهت دار آن و برداشت های خاصی که از موضوع دارد، نمی پسندمش.

با کامنت جناب این جانب هم تا حدود زیادی موافقم.
پاسخ:
سلام

ممنون و لطف دارید.

من هم تا حدودی به این موضوع در این معرفی اشاره کرده ام و محتوا را به جهت عشق ممنوعه باید بگم موافقم و بدآموزی دارد و برای نوجوانان مطمپنا کتاب مناسبی نیست ولی در خصوص مسائل دیگر زمان و مکان را نمی توان نادیده گرقت و این ها بخشی از واقعیت ها هستند.

موضوع عشق به خودی حود امری مضموم نیست و اینکه یک نفر را به زور مجبور به ازدواج با فردی نمایند باز سنتی غلط بوده که هنوز هم در خیلی از مناطق وجود دارد یا دسیسه بازی مردان قدرت و نشان دادن نیات واقعی آنها یا اینکه بیگانگان در این کشور به دنبال ثروت های ما به اسم کمک بوده اند همه و همه از نکات مثبت کتاب هست.
قبل از هر جهت گیری و نقد به نظرم عنصر زمان و مکان هم باید از نظر گذراند و با شرایط کنونی نسنجید.


خیلی ممنونم که نظر و نقدتون را به دور از هر جهت گیری گفتید و این بسیار ارزشمند هست چه برای من و چه برای کسانی که مطلب را می خوانند.

۱۶ مهر ۰۰ ، ۲۰:۴۳ یاس ارغوانی🌱
ممنون از شما که نوشتید دربارش :)
امیدوارم کمی حالم بهتر شه و برگرم :)
پاسخ:
سلام
ان شا الله که هرچه زودتر حال دلت خوب بشه
۲۱ مهر ۰۰ ، ۱۰:۱۵ مسعود علیان
سلام
وقت بخیر خوبید خانم سماواتی
کتابی که گفته بودم براتون . پست کردم
https://mahdi1446.blog.ir/1400/07/17/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D8%B3%D8%B1%C2%A0%D8%AA%D9%81%D8%AA%D8%A7%D9%86
رو نمایی از کتاب پسر تفتان
پاسخ:
سلام
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">