مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

آدمی به کلمه زنده است ...
مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

اینجا برای من

همچون فانوس کوچک نقره ای

خانه مادربزرگ است !

فانوسی که شاید کم نور باشد !

اما روشن می کند !

تا شاید که بتوانم پیش پایم را ببینم ...

-----------------------------------

استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

اگر مطلبی را دوست داشتید حتما نظر بدهید.

ممنون می شوم که وقت می گذارید.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

هفته کتاب و کتابخوانی

شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۰۴ ب.ظ

 

این روز ها در تقویم رسمی هفته کتاب و کتابخوانی است. ( ۲۴ آبان تا ۲ آذرماه هرسال )

در پس جمله ها ، واژه ها و کلمات همیشه کتاب خواندن را دوست داشتم و کاری جذاب و لذت بخش بوده است.

از نظر من کتاب رفیقی با وفا و دانا و جذاب است و به جدّ باور دارم برای زیست بهتر باید بخوانیم و بخوانیم تا بدانیم و بهتر بشناسیم و درک کنیم و در نهایت این امر در ارتباطاتمان منجر به گفتگوی بهتر بین آدم ها و یافتن زبان مشترک برای فهم بهتر یکدیگر خواهد شد.

هفته پیش در خلال کامنت یکی از همسایگان عزیز بیانی خودم در مورد رمان متوجه شدم که حضرت آقا هم خیلی به رمان و خواندن کتاب علاقه داشته اند و اکثر رمان های مشهور را خوانده اند.

در جایی خودشان می فرمایند :

 

هزاران قصه خوانده ام (۱)

من در کثرت برخورد با رمان های گوناگون می توان نظر بدهم. در طول این سالیان سی چهل ساله عمرم که با کتاب قصه سر وکار داشته ام شاید هزاران قصه از بهترین نویسندگان دنیا خوانده ام (۲)

 

                                     

 

 

در همین کتاب هم خاطره ای جالب از ایشان نقل شده که خواندنی است :

 

من خیلی کتاب نگاه می کردم. پدرم کتابخانه خوبی داشتند و خیلی از کتاب ها هم برای من مورد استفاده بود البته خود ماها هم کتاب داشتیم و کتاب کرایه می کردیم. نزدیک منزل ما کتاب فروشی کوچکی بود که کتاب کرایه می داد. من رمان که می خواندم معمولا از آنجا کرایه می کردم.

به کتابخانه آستان قدس هم مراجعه می کردم. آستان قدس هم در مشهد کتابخانه خیلی خوبی دارد در دوره اوایل طلبگی به انجا مراجعه می کردم. گاهی روزها به آنجا می رفتم و مشغول مطالعه می شدم ، صدای اذان با بلندگو پخش می شد اما به قدری غرق مطالعه بودم که صدای اذان را نمی شنیدم ! بلندگو خیلی نزدیک بود و صدای اذان خیلی شدید داخل قرائت خانه می آمد اما ظهر که می شد بعد از مدتی می فهمیدم که ظهر شده است !

 

در جایی دیگری از همین کتاب می فرمایند:

 

دن آرام یکی از بهترین رمان های دنیاست البته جلد اولش بهتر است ، جلدهای بعدی سطح رمان را متوسط می کند کما اینکه کتاب بعدیش هم زمین نو آباد کتاب خوبی نیست. این دن آرام را من قبل انقلاب خواندم و زمین نو آباد را شاید بعدا خواندم.

به قدری در این کتاب تصویرگری فوق العاده است که من این را در هیچ کتاب دیگری ندیده ام. دشت های روسیه را که تصویر می کند مثلا صد جا تصویر کرده ولی صد جور بیان کرده !

این ها خیلی هنرمدانه و خیلی مهم است. ادبیات ، اینگونه ماندگار می شود. چرا منِ آخوند در یک کشور اسلامی ، کتاب دن آرام را می خوانم؟ اگر جاذبه نداشته باشد ، اگر این کتاب لایق خواندن نباشد یک نفر مثل من نمی رود آن را بخواند ... (۳)

 

 

 کلام آخر اینکه :

در زندگی دو موهبت وجود دارد

کتاب و دوست

و این دو از لحاظ تعداد باید عکس هم باشند

تعداد بیشماری کتاب و تعداد اندکی دوست ...

 

راستگوترین ، بی توقع ترین و همیشگی ترین رفیق برای هرکسی کتاب است.

 

 


 

(۱) کتاب "   من و کتاب    "  آیت الله سید علی خامنه ای   ( انتشارات سوره )

 

این کتاب مجموعه گفتارها و نظرات مقام معظم رهبری دربارة کتاب و کتاب‌خوانی است که در دیدارهای مختلف نویسندگان و مسئولان فرهنگی و نیز بازدیدهای ایشان از نمایشگاه‌های کتاب بیان شده است.

 ( در اپلیکیشن طاقچه در دسترس هست )

 

(۲) دیدار با مدیران و برنامه سازان گروه تلویزیونی شاهد  (۷۲/۱۰/۱۳)

(۳) دیدار با نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری  (۷۷/۳/۲)

 


 

 

پ.ن

 

راستی یک سایت خیلی خوب و جذاب و کاملا حرفه ای برای خرید کتاب که هم کتاب ها را به خوبی همراه با برش هایی از متن کتاب ها معرفی کرده ( لذت متن ) و هم همیشه تخفیف جهت خرید کتاب دارد.

www.iranketab.ir

 

طرح پاییزانه کتاب هم این روزها در حال اجرا است با ۲۰٪ تخفیف برای کتاب های که نویسنده آنها ایرانی است و ۱۵٪ تخفیف برای کتاب های ترجمه و باید کد ملی هم جهت خرید ارائه کنید wink

 

 

 

۰۰/۰۸/۲۹
سارا سماواتی منفرد

کتاب

نظرات  (۴)

۲۹ آبان ۰۰ ، ۲۰:۴۱ محسن رحمانی
سلام

ممنون بابت معرفی .
پاسخ:
سلام

ممنون آقای رحمانی و همیشه لطف دارید.
سلام.

در آذر ماه سال 89 سعد حریری نخست وزیر وقت لبنان با هیئتی به تهران آمده بودند و قرار بود با رهبر معظم انقلاب هم دیدار داشته باشند. سعد حریری تصمیم داشت در مورد خلع سلاح حزب الله با آقا صحبت و ایشان را متقاعد کند...
وقت دیدار، رهبر انقلاب بسیارگرم و صمیمانه سعد حریری را در آغوش گرفت. جوانی و هوشمندی اش را تحسین کرد. از مرحوم رفیق حریری هم ذکر خیری به میان آورد. از لبنان بسیار تعریف کرد و در همین حال بدون مقدمه از سعد حریری پرسید: شما رمان گوژپشت نتردام را خوانده اید!؟ او سری تکان داد که معلوم نبود خوانده یا نه.
رهبر انقلاب ادامه داد: در این رمان یک زن بسیار زیبایی تصویر شده است. او زیباترین زن پاریس بود به طوری که قدرتمندان در صدد دستیابی به این زن بودند. لات های پاریس، قداره کشان، با نفوذ ها... آیا می دانند که آن زن زیبا، اسمش چی بود!؟
طارق (وزیر فرهنگ وقت لبنان) گفت «ازمیریلدا» آیت الله خامنه ای با تمام چشمانش خندید و گفت: احسنت! شما وزیر فرهنگ بودید!
ایشان در ادامه فرمود: همه می دانستند که «ازمیریلدا» یک دشنه ظریف دسته صدف سپید بسیار تیز و کارا به همراه دارد که هر کس به او سوء نظری داشته باشد، «ازمیریلدا» برای استفاده از آن دشنه تردید نمی کند.

بعد رهبری بلافاصله به سعد حریری میگوید: آقای نخست وزیر! لبنان مثل همان زن زیباست. لبنان عروس خاورمیانه است. خیلی ها به کشور شما نظر دارند. اسراییل خطری است که شما را تهدید می کند. مگر تا خیابان های بیروت نیامدند؟ مگر مردم را نکشتند؟ ویران نکردند؟... سلاح مقاومت مثل همان دشنه «ازمیریلدا» است. دشمن را نومید می کند و امکان عمل را از او می گیرد"

البته این نقل مختصر برای اهمیت رمان بود. اما نتیجه اش این شد که بعد از ملاقات از سعد حریری پرسیدند چرا بحث سلاح حزب الله را مطرح نکردی؟ گفت مگر ندیدید؟ ایشان جوری جلسه را مدیریت کردند که زبون من بسته شد و نتونستم حرفی بزنم..

ببخشید این نظر طولانی را...
پاسخ:
سلام

ممنون از همراهیتان.

مطلب بسیار خواندنی و جالب بود من که کیف کردم (((-:

ممنونم که اینجا نقلش کردید تا خوانندگان استفاده کنند و مطلب من را کامل تر و جذاب تر کرد.
۰۱ آذر ۰۰ ، ۱۶:۵۷ حسن مجیدیان
سلام
چه خوب که من و کتاب رو یافتید.
ایشان رمان خوان حرفه ای هستند و دنبال اگر کنید مطالبشان را در این باب، شگفت زده خواهید شد
یک نکته دیه اینکه رضا امیرخانی سابقا یک لیست صد تایی از بهتریت رمانهایی که خوانده بود معرفی کرده بودند. اونها هم عالی بودند. بعدها ایشان 200 جلد کتاب دیگر هم معرفی کردند که البته بغیر از رمان و داستان، کتاب های دیگری هم بودند لابلایشان
صدتای اول در کتاب سرلوحه ها از نشر سپیده باوران قایب مشاهده است
آرزوی توفیق
پاسخ:
سلام

ممنونم که معرفی کردید حتما دنبال می کنم و خیلی استفاده کردم .

سلامت باشید ان شا الله .
۰۱ آذر ۰۰ ، ۱۷:۰۰ حسن مجیدیان
دوباره سلام
اگر سرچ کنید " سیاهه ی صدتایی رمان رضا امیرخانی" لیست رو میاره
پاسخ:
علیکم سلام

تو گوگل جستجو کردم و لیست صد و ده تایی کتاب ها آمد و مطمئنا به مرور از عناوین کتاب ها استفاده میکنم.

خیلی لطف کردید و برام جالب بود .


(((-:


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">