مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

آدمی به کلمه زنده است ...
مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

اینجا برای من

همچون فانوس کوچک نقره ای

خانه مادربزرگ است !

فانوسی که شاید کم نور باشد !

اما روشن می کند !

تا شاید که بتوانم پیش پایم را ببینم ...

-----------------------------------

استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

اگر مطلبی را دوست داشتید حتما نظر بدهید.

ممنون می شوم که وقت می گذارید.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

آخرین دوئل

شنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰ ب.ظ

 

...  پیشنهاد یک فیلم خوب  ...

 

دوست داشتم حتما یک فیلم خوب و ارزشمند جهت تماشا در اوقات فراغت را حتما پیشنهاد بدهم.

آخرین دوئل اثر ریدلی اسکات خالق فیلم خوش ساخت و معروف گلادیاتور یک درام جداب و بی نظیر قرون وسطایی و روایت یک داستان واقعی از دل تاریخ است.

فیلم روایتی خوب و خوش ساخت از آخرین دوئل رسمی تاریخ فرانسه است . زنی توسط دوست و همرزم سابق شوهرش که عاشق و دلباخته اوست ( ظالم ) هتک حرمت می شود و مورد ظلم واقع می شود ( قربانی ) اطرافیان به ویژه مادر شوهرش از او می خواهند که بخاطر حفظ شرف و آبروی خویش و خانواده اش  (شوهر ) از حق خود بگذرد و ظلم رفته را به فراموشی بسپارد چراکه چه بسیار زنانی همچو او این تجربه تلخ را از سر گذرانده اند ولی به جهت حفظ شرف و آبروی خود و خانواده سکوت کرده اند.

اما زن در مواجهه با دنیایی که شوهرش او را مِلک خویش می بیند و لکه دار شدن شرافت او را لکه دار شدن شرافت مردانه خودش می داند و مزورانه نه برای حمایت از او و حقش بلکه برای دفاع از اعتبار مردانه خودش وارد ماجرا می شود و در سوی دیگر عاشقش عشق خود را زمانیکه با دست رد بر سینه اش از جانب او مواجه می شود در قالب تجاوز به او ابراز می کند جسارت به خرج می دهد و شکایت می کند و از آنجا که شاهدی نبوده و او زن است و حرفش را قبول نمی کنند و فرد خاطی انکار می کند برای اثبات حقانیتشان شوهرش تن به دوئلی می دهد که نتیجه آن مشخص کننده این است که حق با چه کسی است ! دوئلی که اگر شوهر بازنده آن باشد او را هم بلافاصله به جرم افترا به یک مرد در آتش خواهند سوزاند .

 

                                 

 

نکته جالب این است که اتفاق اصلی فیلم در سه پرده و از منظر سه شخصیت اصلی فیلم روایت می گردد.

در آخرین دوئل فقط یک حقیقت وجود دارد و آن اینکه حق وجود ندارد و این قدرت مردان است که به حق رسمیت می دهد و زن داستان علی رغم حق داشتن و مورد ظلم قرار گرفتن به حاشیه رانده می شود و سرنوشتش به سرنوشت یکی از دو مرد درگیر ماجرا وابسته می شود.

در تمام طول فیلم این نگاه که زن در آن دوران یک شی و ابزار همچون زمین و اسب و احشام است و وسیله ای برای تامین وارث مردان بوده است به خوبی حس می شود.

سکانس پایانی تکان دهنده و دیدنی است و برای اینکه جذابیت دیدن فیلم از بین نرود من در موردش نمی نویسم.

اگه دیدید و دوست داشتید حتما در موردش بنویسید ( ممنونم)

 

۰۱/۰۱/۱۳
سارا سماواتی منفرد

تاریخ

فیلم نوشت

نظرات  (۱)

سلام
ضمن تبریک حلول ماه رمضان و سال نو و آروزی قرنی با برکت و سلامتی و ایمان برای شما و خانواده محترم امید وارم امسال سالی پر از خوشی و خبر های خوش براتون باشه

راستش وقتی این فیلم رو دیدم خیلی بدم اومد، یعنی خیلی مضمون بدی داشت، جذاب بود ولی محتواش خیلی اذیتم کرد، بیشترین اذیت هم وقتی شدم که اون آقای رقیب در نهایت حماقت برای رسیدن به چیزی که عنوان میشه عشق سابقش اون کار رو انجام داد و به زنی تجاوز کرد که ارزشش رو هم نداشت و بالاخره به خاطر این حماقتش جونش هم داد ...
برای من قابل قبول نیست یه مردی وقتی به کسی یا چیزی نرسه به اون چیز یا کس صدمه بزنه، این رفتار یه رفتار متوحشانه است که البته از غربی های وحشی بعید نیست، تاریخ ممالک غربی پر از این توحش های بدویه
پاسخ:
سلام
ممنون از شما که نظرتون را به اشتراک گذاشتید.  ((-:
من هم فکر می کنم که هدف کارگردان این بوده که بدی شرایط آن زمان و رفتار نادرست و متوحشانه از طریق هنر در معرض دید قرار بگیرد و این توحش در آن دوره مربوط به یک جغرافیای خاص نیست و نمونه های تاریخی بسیاری در نقاط مختلف جهان می توان سراغ گرفت.

راستی حلول ماه مبارک رمضان هم مبارک باشه و از فرصت های این ماه عزیز برای خودسازی معنوی بتوانیم استفاده کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">