مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

آدمی به کلمه زنده است ...
مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

اینجا برای من

همچون فانوس کوچک نقره ای

خانه مادربزرگ است !

فانوسی که شاید کم نور باشد !

اما روشن می کند !

تا شاید که بتوانم پیش پایم را ببینم ...

-----------------------------------

استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

اگر مطلبی را دوست داشتید حتما نظر بدهید.

ممنون می شوم که وقت می گذارید.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

 

دقیقا ۸۳ سال پیش (۱) در چنین روزی دستوری آمرانه در فضای اجتماعی ایران دنیای زن ایرانی را که تا آن زمان خود را بدون چادر و چارقد و روبنده در دنیای بیرون از اندرونی خانه اش نمی توانست تصور کند در هم ریخت .

تجددی عامرانه که چادر را از سر زن ها کشید و سال ها بعد در روی دیگرش با اجباری عامرانه و با شعار توسری یا روسری همان داستان را به گونه ای دیگر باز تولید کرد و عجبا در این میان متاسفانه قربانی اصلی که می توانست باشد؟؟

شاید در آن زمان همه ابعاد این رخداد تاریخی پیدا نبود اما تاریخ بی پرده نشان داد که این قربانی چیزی نیست جز شخصیت عفیف زن ایرانی و صد البته خود حجاب مظلوم و حیا که امری فطری و مورد تاکید دین و ریشه دار در ذات همه انسان ها است .

معتقدم تاریخ معاصر صحنه مظلومانه ذبح حجاب و برباد دادن حیای مظلوم و لگد مال کردن شخصیت زنان ایرانی در بین دو تیغه افراط و تفریط است و از همه مهمتر اینکه دوستی های خاله خرسگان در این رنج و محنت موثرتر و تاثیر گذارتر بوده است تا دوستداران فرهنگ برهنگی .

امید اینکه روزی به دور از این فضاهای آلوده و مخدوش به کج اندیشی و کج فهمی انتخابگر فطرت انسانی خود باشیم.

 

 

(۱)

     ۱۷ دیماه مصادف است با دستور کشف حجاب زنان در سال ۱۳۱۷ شمسی مصادف با ۱۶ ذی القعده ۱۳۵۷ قمری

 

نظرات  (۵)

۱۸ دی ۰۰ ، ۱۹:۱۳ محسن رحمانی
سلام
ممنون .
پاسخ:
سلام

خواهش می کنم.
سلام.
واقعاً شما معتقدی که چیزی به نام دوستی خاله خرسکی در این ماجرا وجود داشته؟
میشه سندی ارائه بدید که طرفداران حجاب بیشتر از دوست داران برهنگی، موجب رنج و زحمت خانم ها بوده اند؟

من با قسمت آخر یادداشتتون اصلاً موافق نیستم. :(
پاسخ:
سلام
احتمالا منظور من را بد متوجه شده اید من به هیچ وجه قصدم تطهیر و موجه کردن آن گروه خاص نبود.
با پس زمینه اینکه حجاب را قبول داریم این نوشته در مورد رفتارهایی بود که ارزش حجاب را طی سالیان گذشته در بین نسل جوان کمرنگ می کرد
مثلا:
زندانیان زن را چادر سرشان می کردند ، کسانی که شاید قاتل و جنایتکار بودند.

رفتارهای دوگانه یک سری مجریان و سلبریتی های صدا وسیمایی که جلوی دوربین یک شکل بودند و در خلوت و خارج از آن مجموعه شکلی دیگر

بعضی اظهار نظرهای زرد در مورد حجاب و چادر که کم هم نیستند و خودتان می توانید با یک جستجو ببینید

اجبار کارمندان بعضی ادارات به داشتن چادر و وقتی طرف می آید بیرون چادرش دستش هست من هر روز خیلی از این مثلا چادری های صبح که در خروج از محل کار تیپشون فرق می کند را می بینم و حرص می خورم .

می دانید من حرفم این بود اجازه ندادند نسل جدید عظمت و ویژگی های و مزیت های حجاب و را به درست درک و لمس کند .

فرق آدمی که با دل و جان به حجاب باور دارد و آدمی که به دلایل دیگر آنرا ظاهرا دارد اما در حال تخریب شخصیت آدم با حجاب و با حیای هست خیلی خیلی زیاده

مگر در دوران طاغوت اجباری در کار بود اما شما مقایسه کنید چه میزان باحجابان ما مخصوصا چادری های واقعی و باورمند نه تصنعی  زیاد بودند و اصلا یک زن با حجاب و با حیا چقدر درخشان تر و قابل تمایزتر در جامعه بود.

شاید اشتباه می کنم ...
شاید منظورم را خوب نرساندم ...

شما کمک کنید تصحیحش کنم ...

این نوشته درد دل و انتقادی به این شیوه ها و روش ها بود ...
همین . 
سلام مجدد،
ممنون از پاسخ شما.
ولی من منظور شما را بد متوجه نشدم، نوشتۀ خودتون واضح و صریح است که رفتار دوستی های خاله خرسکی بیش از ............... در رنج و محنت خانم ها تأثیر گذارتر بوده است.

به نظرم با این پاسخ که مرقوم فرمودید ماجرا کمی خراب تر شد. ایراد من بر نوشته شما فقط محدود به همان نیم سطر است که در کامنت اول پرسیدم. خیلی هم شفاف است ولی حالا موضوع کمی بحث برانگیز تر شد.
شما خودتون می دانید که کار چهارتا مجری و بازیگر تلویزیون، هیچ وقت نمی تواند ملاک سنجش و اثبات چنین موضوعی باشد، کارمند هایی هم که مثال زدید، اولاً فراگیر نیستند، ثانیاً الزام قانونی برای پوشیدن چادر ندارند. بله کارمند زن در دستگاه های دولتی ملزم به حفظ حجاب است و باید هم باشد، اما منظور از حجاب چادر نیست. ثالثاً در حال حاضر عکس آن بیشر رایج است در ادارات و دانشگاه ها و...

در عین حال این مصادیقی را که شما اشاره فرمودید، مصداق سنجش کل با جزء هست در حالیکه معمولاً باید جزء را با کل بسنجیم.
در مجموع اون نیم سطر انتهای مطلبتون نیاز به سند دارد. همانطور که بخش اصلی نوشته تون مستند به فرمان کشف حجاب رضاخانی است و هیچ شبهه ای در آن نیست.

و خلاصه این که معتقدم با این یادداشت فقط دوستداران فرهنگ برهنگی را تطهیر کردید :(
پاسخ:
سلام مجدد

من حرفم در مورد حجاب هست نه زنان و شما دوست دارید با فاکتور گرفتن از این قسمت بچسبانیدش به موضوع حقوق زنان که مراد این نوشته نیست .

اینها فقط مثال هایی عینی از سطح جامعه بود وبر عکس نظر شما خیلی فراگیر است این زندگی دوگانه که در حد مردم عادی هم تسری پیدا کرده.

من دقیقا منظورم بلایی بود که بر سر چادر آمده نه حجاب های دیگر .

دقیقا حرف من همینجا هست که این جزء تاثیری تصاعدی و قوی بر آن کل خواهد داشت.
نکته همین جا است.
مثل امواج کوچک ارتعاشی که به مرور قوی و بزرگتر می شوند و کلیت را خراب می کنند.
و اینجا است که می گم قدرت تخریبی اینان بیشتر از مخالفان حجاب است که تلاششان برضدیت هست اما آنها که مراد من بودند مثل موریانه این بنا را تخریب می کنند.

به هر حال قصد من از این نوشته  ارج گذاشتن بر آن گروه که فرمودید نبود بلکه هشدار و نهیبی بود بر موریانه های فرهنگی که شاخه را اگر چه در ظاهر سالم است اما از درون پوک میکنند .

امیدوارم متوجه نیت من با توجه به بیان ناقصم شده باشید
۱۹ دی ۰۰ ، ۰۸:۱۶ این جانب
سلام

میگن برای کوبیدن یه حقیقت خوب بهش حمله نکن، بلکه ازش بد دفاع کن؛

به نظرم تو موضوع حجاب هم همین مسئله دیده میشه، اولا تاکید بیش از اندازه و افراطی به حجاب و اصل دونستن اون (در مقابل فرع بودن) خب طبعا دافعه ایجاد میکنه؛ مخصوصا اینکه آمران این موضوع به استناد دین حجاب رو واجب شرعی میدونن در حالی که از باقی واجبات ممکنه غافل باشن و دستآویزی برای معاند و غافل و لجوج ایجاد کنه برای تخطئه اصل قضیه حجاب و از طرفی این ظاهر سازی بیشتر ریاکارانه باشه و میدونین ریا چقدر مخربه و نتیجه اینکه این وسط مدعیان ظاهری دین خودشون انقدر بد دفاع میکنن که دوست داران فرهنگ برهنگی به نظرم بیکار هم بشینن هم نتیجه مطلوبشون رو بگیرن هر چند این جماعت و فکر هیچ وقت بیکار نمیشینه و تا میتونه سم پاشی میکنه و اتفاقات ریز رو درشت نشون میده و کلی داره کار میکنن بر عکس این طرف که تقریبا ول کردن و به چند تا مساله ظاهری بسنده کردن .

اضافه میکنم  ربط دادن صددرصد حجاب به عفت و حیاو  اینها به نظرم درست نیست،‌ حجاب بیشتر برای مصونیت و حفاظت فیزیکی و بیرونیه و عفت و حیا بیشتر امری است درونی، که نباید مطلقا به هم وابسته بشن و باید تعاریف و حدود هر کدومشون رو مشخص کنیم.

متاسفانه امروز میبینیم طرف حجاب داره یه تار موش هم بیرون نیستا ول ذره ای عفت، شرم، حیا و ... توش نمیشه دید!

پاسخ:
سلام

ممنون که تو روشن شدن بحث شرکت کردید و نظر خودتان را فرمودید.

موافقم.

بله ، حیا وابستگی صد درصدی به حجاب ندارد .
۲۱ دی ۰۰ ، ۱۹:۱۵ مسعود علیان
سلام
جالب بود همچنین کامنت های و پاسخ های شما .
نمیدونم این مطلب می نویسم زبط داره یا نداره . اما گفتم مطلب رو بگم
اگر این اتفاق یا همون کشف حجاب در 83 سال قبل اتفاق افتاد . باز هم کسانی بودند که در اون فراز و نشیب و جبر زمانه چادر رو حفظ کرده و برای این نسل به ارمغان آوردند .
اگه امروز در جامعه کسی چادر سر کند امل حساب می شود . و می گویند چقدر قدیمی فکر می کنی و باروشان نیست که حجاب ( چادر ) برایشان دردسر نیست باعث جلوگیری از دیدگان و چشم های هرز و بی نشان عده ای می ارزش است که زنان ما را مصون نگهداشته ولی متاسفانه فرهنگ غرب چنان در زندگی ما رسوخ کرده که باید سال ها روی آ« کار کرد تا بلکه بتوان آن را کمی اصلاح کرد .
در حال حاضر کشورهای بیگانه تمام زندگی ما را نشانه رفتند همانطور که رهبر فرزانه ما چند و چند بار در سخنرانی های متعدد از تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی و .... گفتند اما کو گوش شنوا. شبکه های رادیویی و تلویزیونی کشورهای بیگانه چنان از آزادی زنان صحبت میکنند گویی انها مجریان حقوق زنان در چهان هستند در حالی که همون زنان در کشورهای غربی خود دستمایه رفتار غلط غرب هستند ولی همنگونه که سران و سردمدمداران غرب میخوانند خواسته های انها را برای کشورهای اسلامی به ویژه ایران دیکته می کننند .
ببخشید زیاد صحبت کردم . شرمنده .
پاسخ:
سلام جناب علیان

ممنون از اینکه خواندید و نظرتان را مطرح کردید.

مطلب من هم ناظر بر همین فرمایشات شما هست.

من هدفم از این مطلب این بود که کاش پوشش دستخوش افراط و تفریط نمی شد.
و دیگه اینکه این افراط و تفریط ها قدرت انتخاب واقعی را گرفته و به علت کنش و واکنش هایی که این دخالت بی جا ایجاد کرده روند پوشش از مسیر خودش خارج شده و در مسیر غلطی قرار گرفته و گرنه اکثر انسان ها ذاتا به فطرت خودشان گرایش دارد که مراد در اینجا پوشیدگی است.

سپاسگذارم ((-:


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">