مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

آدمی به کلمه زنده است ...
مــخــــروطـ نـاقـص مشــــکـی مــن

اینجا برای من

همچون فانوس کوچک نقره ای

خانه مادربزرگ است !

فانوسی که شاید کم نور باشد !

اما روشن می کند !

تا شاید که بتوانم پیش پایم را ببینم ...

-----------------------------------

استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

اگر مطلبی را دوست داشتید حتما نظر بدهید.

ممنون می شوم که وقت می گذارید.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

کُجاستی مسعود ؟

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵ ب.ظ

 

این روزها بیشتر از هر زمانی جای خالی فرمانده احمد شاه مسعود احساس می شود.

شیر دره پنجشیر که او و نیروهایش با ایمان قوی و با کمترین امکانات مدت ها از شمال افغانستان در مقابل عفریت طالبان حفاظت کردند.

پیشروی های سریع گروهک طالبان و جا خالی کردن های عجیب ارتش افغانستان در مقابل آنها بیشتر شبیه به یک توطئه است تا پیروزی های نظامی.

من فرقی بین طالبان و داعش نمی بینم چرا که اینان هم قبلا امتحانشان را پس داده اند و اینکه حالا چرا تبدیل به امارت اسلامی برای ما شده اند باز هم برایم جای سوال است !

اصلا چرا آمریکایی ها رفتند؟

امروز در خبرها آمده بود که طالبان از ورود دانشجویان زن در هرات به دانشگاه ممانعت کرده اند و کارمندان زن ادارات را به خانه بازگردانده اند!!

راستی محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که روز شهادتش را روز خبرنگار نامیده اند به دست همین طالبان در مرداد ماه سال ۱۳۷۷ در مزارشریف به همراه هشت دیپلمات ایرانی دیگر به شهادت رسیدند، مزارشریفی که همین ساعاتی پیش سقوط کرد.

به هر حال فراموش کرده ایم و سوالات زیادی هم وجود دارد.

پ.ن:

شاید بعضی ها بگویند بابا افغانستان به ما چه ؟؟  ما الان خودمان گرفتار انواع مشکلات و روزگار سیاه کرونایی هستیم! اما من می گویم جدا از تقسیمات استعماری که مرزبندی های ۱۵۰ سال اخیر را ایجاد کرده اند زبان و دین مشترک ما را با آنها پیوند می دهد. آنها بخشی از خراسان ایران بوده اند.

 

 

۰۰/۰۵/۲۳

نظرات  (۶)

وای احسنت
آفرین

یکی از به جا ترین و درست ترین مطالبی که میشد منتشر بشه رو منتشر کردین.


چند هفته است میخوام در این خصوص بنویسم ولی نمیدونین موقع خوندنش پشت بند هر خطی تحسین کردم این نوع نگاهتون رو.

واقعا جای مسعود خالیه، شیر دره پنج شیر
اتفاقا پریشب بود به عیال میگفتم اگه احمد شاه مسعود بود این طالب نمیتونستن اینقدر پیشروی بکنن، اشرف غنی و عبدالله و از وقتی بازنده این نبرد بودن که وقتی طالب تازه داشت حمله میکرد پا شدن رفتن امریکا گدایی!

هر چند  عقایدشون در خصوص زنان خیلی جای شبهه نداره، ولی کشت و کشتار و جنایت و برادر کشی ای که میکنه واقعا قابل قبول نیست، ضمنا طالب با داعش تفاوت های عقیدتی و فکری زیادی دارن، دواعش واقعا جزئی از وحوش بودن ولی طالب قواعد مستحکم تر و رفتارهای معقول تری دارن.

البته یادمون نره، طالبان همون هایی بودن که در مقابل شوروی از کشورشون دفاع کردن
هر چند پیشینه امریکایی سعودی دارن ولی باز از اون کشور دفاع کردن
پرونده شون به سیاهی داعش نیست

دلم برای برادرها و هموطنان افغانی م خیلی میسوزه، خیلی مظلومن ...
اون روز تو خونه داشتیم از این هم وطنانم تو خونه حرف میزدیم گفتم خیلی زنانشون با سلیقه و تمیزن، اصلا شبیه پاکستانی ها نیستن،‌ به شدت کدبانو و زندگی کن هستن، با سلیقه و ظریف ن، اصلا افغانستانی ها فرشته ن، دلی صاف و قلبی رئوف دارن.

خدا به حق همه خوبانش این شر رو از گریبانشون برداره

برای خودم وظیفه میدونم ازتون بابت انتشار این مطلب تشکر کنم
پاسخ:
سلام

خواهش می کنم.

باعث افتخاره ، ممنونم.

من علاوه بر این ها در این قضیه تصورم این است که تصمیم گیران یک اشتباه استراتزیک دارند مرتکب می شوند و حرکت مشکوک است و مطمئنا پای سعودی ها هم وسط هست.
شما تصور کنید امکانات یک کشور در اختیار یک گروه تروریست و عقب مانده بیافتد که احتمالا با در اختیار داشتن این امکانات هوس صدور رفتارهایشان به اطراف خودشان داشته باشند به قول معروف چه شود !

تو این اوضاع و احوال بد کرونایی این هم به غصه هامون اضافه شده و خدا خودش به اون ها هم رحم کنه و هم کمک.
 
در خصوص عقایدشون در مورد زنان که فرمودید جای شبهه نداره به هیچ وجه باهاتون موافق نیستم.
سلام
مطلب شما واقعاً قابل تأمل است و نمیشه به همین راحتی از آن گذشت. علاوه بر مسئلۀ اعتقادی، بی توجه بودن به آن برای مرزهای شرقی کشور ما هم یک تهدید امنیتی جدی میتونه باشه.

یک یادداشتی هم من در باره افغانستان، آمریکا و طالبان نوشته بودم. هنوز هم در حال تکمیل اطلاعات خودم هستم تا ببینم چیستی و چرایی این ماجرا را میتونم پیدا کنم یا نه؟

پاسخ:
سلام

ممنونم.

من هم مثل شما فکر می کنم از این به بعد ایران یک دغدغه امنیتی از سمت مرزهای شرقی خواهد داشت.

الان هم که داشتم خبرها را می خواندم واقعا شوکه شدم چون خبر از سقوط کابل می دادند.

واقعا عجیب است.

منتظر مطلبتون در خصوص چرایی این موضوع هستم .
۲۵ مرداد ۰۰ ، ۰۷:۴۸ سارا سماواتی منفرد
خوش باوری و اعتماد به گروهکی که جز زبان زور و وحشت و ارعاب نمی فهمد خطای بزرگ و جبران ناپذیر است.
اینان زمانیکه با پول های اهدایی سرویس های اطلاعاتی فعالیت می کردند قابل کنترل نبودند حال تصور کنید امکانات یک کشور را دراختیار داشته باشند.
می گویند میلیادرها دلار سلاح های پیشرفته به غنیمتشان درآمده است و صاحب معادن بکر افغانستان شده اند و بر مزارع مواد مخدر افغانستان نیز کنترل کامل یافته اند.
این ماجرایی است که عاقبت خوشی ندارد.
۲۵ مرداد ۰۰ ، ۱۸:۲۱ یاس ارغوانی
...
سلام بگذارید من به همین سه نقطه و سکوت اکتفا کنم :((
پاسخ:
سلام
چی میشه گفت و سکوت ...
۰۷ شهریور ۰۰ ، ۱۹:۳۵ سارا سماواتی منفرد
تازه ترین جنایت طالبان امروز در ولایت بغلان :
به رگبار بستن فواد اندرابی خواننده محلی افغانستان پس از بیرون کشیدن از خانه اش.
اخیرا طالبان مجددا تاکید کردند موسیقی حرام است و ممنوع .
۰۹ شهریور ۰۰ ، ۱۹:۰۲ سارا سماواتی منفرد
ارزش تجهیزات نظامی و وسایلی که متعلق به آمریکایی ها بوده و به دست طالبان افتاده است بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
نمی دانیم باید برای برادران مبارز با اسکتبار خوشحال باشیم یا اینکه نگران که در آینده ماشه این سلاح ها سمت کدامین کشور برادر مسلمان را نشانه می رود ؟؟!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">